Felvidéki kirándulás (2018. április 17-től-19-ig)

Áprilisban a Benkő István Református Általános Iskola és Gimnázium hetedik évfolyama a Felvidékre utazott a Határtalanul pályázattal.

Kedden kora reggel indultunk. Utunk Tokaj szőlővesszein át, majd a református kollégiumáról is ismert Sárospatakon keresztül vezetett. Áthaladva a határon megálltunk Borsiban a Rákóczi várkastélynál, majd Királyhelmecen, ahol a város volt polgármestere és országgyűlési képviselője vezetett körbe minket. Megcsodáltuk a híres magyarokkal díszített Milleneumi Szent Korona Díszkutat és a Bikás kutat. Utána megnéztük a Lorántffy kastélyt, ahol ma zeneiskola működik. Felsétáltunk még a református templomhoz, itt megemlékeztünk Kálvin Jánosról, és szobra talapzatán szalagot helyeztünk el. Ezután Kassára mentünk. Sétáltunk a városban, meglátogattuk a Rodostói- házat, ahol II. Rákóczi Ferenc törökországi lakhelyének másolatát is láttuk. Innen elsétáltunk a Szent Erzsébet dómba, ami egy leégett plébániatemplom helyén épült meg, ma eklektikus stílusú épület. Gyönyörű szárnyas oltárt láttunk, az üvegfestett ablakoknak köszönhetően pedig nagyon szép volt a fényjáték a templomban. Lementünk II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona és Rákóczi József kriptájába is, elénekeltünk egy zsoltárt és a Himnuszt. Kassán megnéztük a pestis- emlékművet is. Megtudtuk, hogy itt született Márai Sándor, megnéztük a házát, és a szobrát is. Késő délután elfoglaltuk Várhosszúréten a szállásunkat, és mindenki fáradtan tért nyugovóra.

A második napon ellátogattunk a betléri kastélyhoz. Nemcsak a kastély, de a kertje is gyönyörű. Innen Selmecbányára buszoztunk, meglátogattuk a bányászati múzeumot. Nagy szerepe volt Selmecbányán a bányászatnak, a legenda szerint egy aranyporos és egy ezüstporos szalamandra segítségével fedezte fel Selmecbányát egy pásztor. Láttuk még Besztercebányát, este ismét fáradtan érkeztünk a Deáki panzióba,ahol a vacsora után boldogan és nagyon álmosan feküdtünk le.

Harmadnap az áhítat után elindultunk Szencre, az ottani magyar tanítási nyelvű iskolába, ahol az igazgatónő beszélt Szencről, és bemutatta az iskolát, a Szencen élő magyarok életét, és megismerkedtünk az ottani hetedikesekkel. Sajnos nem maradhattunk sokáig, siettünk Pozsonyba. Láttuk a várost, felsétáltunk a várhoz, majd lassanként elköszöntünk Felvidéktől.

Este élményekkel gazdagon érkeztünk az iskolához, ahol már vártak ránk szüleink.